Wszyscy kojarzymy poniższe wyrażenie z wycieczek zakładowych… Kiedy to kierowca zatrzymywał pełen rozbawionych uczestników autokar na drodze krajowej w środku lasu i komunikował:

Panie na lewą, panowie na prawą, nauczyciele na stronę www

Przygotowanie materiałów jest niezwykle istotne. Podobnie jak z meblami np.kuchennymi – montaż właściwie przygotowanych może być prosty, szybki albo bardzo skomplikowany, czasochłonny, jeśli przygotujemy je niedbale.
W wypadku artykułu na stronę miast mebli – tekst, zdjęcia i inne dobra. No dobra.

Tekst i tabelki

Przesyłasz w mejlu informację – jaki tytuł, treść w pliku notatnika (wówczas bez tabelek) lub niesformatowany tekst w pliku typu dokument, czyli np.plik worda – wówczas mogą być tabelki. Do plików nie wstawiamy żadnych zdjęć – tam gdzie mają być zamieszczasz odpowiednią informację:

Czerwony Kapturek chciał iść do szkoły (zdjecie1.jpg), ale obawiał się, że spotka po drodze złego wilk. Bez większych wyrzutów zadzwonił do Kopciuszka, by ten spuścil mu manto. (plikkapturek.jpg).
Tutaj (jadlospis.pdf) możesz pobrać jadłospis wilka.

Tekst absolutnie zredagowany, a jeśli jest to kopia tekstu z internetu, to przeredagowany, przeczytany, z informacją o źródle. Niedopuszczalne są błędy – niestety zdarzały się. Także stylistyczne i interpunkcyjne, czy typograficzne:
Dobrze: Kapturek kupił wino, fajki.
Źle: Kapturek kupił wino ,fajki.
Widzisz różnicę? Błędy typu bękart, sierota, wdowa, szewc skoryguję sam.

Jeśli tekst zawiera tabelki z danymi, zamieszczamy je wraz z tekstem w pliku typu Word (już nie notatnik). Nie formatujemy tabelek pogrubieniami, kolorami, nie zmieniamy czcionek – tabelka ma być przejrzysta i czytelna, bez formatowania.

Tekst z tzw.wodotryskami w Wordzie, z klipartami, kolorowymi napisami, zdjęciami, nie nadaje się do publikacji na stronie.

Zdjęcia

Jak w przykładzie wyżej – nie wstawiamy zdjęć do tekstu, a przesyłamy je jako osobne pliki – najlepiej jpg, ale niekoniecznie.
Dla wyżej podanego przykładu powinienem otrzymać pliki zdjecie1.jpg, plikkapturek2.jpg, jadlospis.pdf i samą notatkę – może być w majlu, wiadomości Librus. Oczywiście pliki zdjęć, tabelek załączamy właśnie do tej wiadomości, a nazwy zgadzają się z tym co w tekście – czyli jeśli w jest mowa o konkursie językowym Czułe Ucho, to najlepiej pliki nazywać ucho1.jpg,…, czy np. 21xi7ucho1.jpg,… gdzie dziwne znaczki w nazwie to po prosty data konkursu.

Mogą być dodane do każdego posta w ilości rozsądnej. Trudno
do krótkiego ogłoszenia np. n.t. naboru do szkoły dodać 35 zdjęć klasowych – wystarczy jedno, dwa.
Natomiast do artykułu o poważnym wydarzeniu warto załączyć więcej zdjęć. Pamiętamy przy tym, że nie chodzi o 10 takich samych kadrów (np.10 zdjęć szatni, jeśli piszemy o porządku w szatni), powinny być zróżnicowane. Jakość, a nie ilość.

Zdjęcia powinny być odpowiednio przycięte i wykadrowane. Zmieniamy ich rozmiar, a wcześniej kadrujemy. Plik jpg w rozmiarze 3000x4000px=12Mpx jest zdecydowanie za duży na stronę internetową, spokojnie wystarczy np.800x600px, wcześniej odpowiednio wykadrowany.
Zdjęcia o nazwach DSC364647.jpg, DSC473647.jpg można nazwać prościej – pisałem o tym akapit wyżej.

Inne materiały

Jeśli chcemy zamieścić formularz do pobrania przez ucznia/rodzica, to doskonałym rozwiązaniem jest plik pdf – mogę pokazać jak go wygenerować.
Inne pliki ustalamy indywidualnie ze mną – np.zamieszczenie filmu na stronie jest kłopotliwe ze względu na rozmiar pliku, ale można to zrobić zamieszczając film
w innej lokalizacji – np.YT. Jeśli film jest właściwie przygotowany – zmontowany i skompresowany – nie ma przeszkód, by zamieszczenia go na stronie.

Niedopuszczalne jest przekazywanie informacji w nieprzygotowanej formie oraz naciski osób trzecich, mimo uwag technicznych oraz uwag dot. błędów, także ortograficznych – zamieść, bo mimo uwag autor prosi o publikację.
Dyrekcja, Krysia, Janek prosi byś zamieścił to i tamto.
Autor może się skontaktować bezpośrednio ze mną – nie bawimy się w głuchy telefon.
Materiały powinny być wcześniej przygotowane.
Niewłaściwie przygotowanie świadczy o niedbalstwie i lenistwie autora oraz osoby przekazującej materiał. Szczególnie jeśli nad prostym materiałem pracowało kilka podpisanych osób.

Szkolenie onlajn

Jak przygotować materiały na stronę?

W związku z tym, że każdy z nas ogarnia pracę zdalną, proponuję spotkanie onlajn dla chętnych – termin wkrótce, po ustaleniu z dyrekcją. Pokażę krok po kroku, jak takie materiały należy przygotować.
Na spotkanie potrzebne:

  • krótki tekst (załóżmy 5 akapitów)
  • 3 zdjęcia lub aparat z kabelkiem usb
  • sprawny komputer

Spotkanie dla każdego – można pytać o absolutne podstawy!!!